דפים

יום שני, 14 במאי 2018

מרצים כותבים: סרבני פייסבוק. מאת פרופ' סאם ליימן-ווילציג


סרבני פייסבוק: שמרניים מדי או חכמים לפני זמנם?
מאת:פרופ׳ סאם ליימן-ווילציג*







אחד המודלים הכי מפורסמים במחקרי תקשורת (וטכנולוגיה בכלל) הינו התיאוריה של אֶווֶרֶאט רוגֶ׳רס: הפצת חידושים (Diffusion of Innovations). במודל שלו חמישה שלבים או סוגים של מְאַמְצֵי טכנולוגיות חדשות (הסֵדֶר כאן מהראשונים לאחרונים): מְחַפשֵי חידושים (או מחדשים בעצמם); מְאַמצים מהירים; הרוב המוקדם; רוב מאוחר (מאמצים איטיים); הַמְאַסְפִים (מזדנבים מאחורה).
ברצוני להתמקד בקבוצה האחרונה. על פי רוג׳רס אלה אנשים שמרניים ביותר, שמהססים – ואולי גם מפחדים – מכל דבר חדש. בסופו של דבר, ״כמובן״, הם נגררים לתוך המדיום/הטכנולוגיה החדש/ה בלית ברירה, כי אחרת ״אי אפשר״ לחיות בעולם המודרני.
ברם, מסתבר שהוא טעה טעות כפולה. בנוסף לכל המְאַמְצִים האלה (במוקדם או במאוחר) ישנם שני סוגי אנשים שאינם מצטרפים בשום אופן למדיום החדש: שמרניים קיצוניים; סרבנים מסיבות עקרוניות.
בקבוצה הראשונה ניתן למנות קבוצות כמו ה״איימיש״ בארה״ב אשר אמונתם הדתית אינה מתירה הַכְנָסַת סוגים שונים של טכנולוגיות לחייהם, שמא הדבר יכרסם באושיות החברה והאמונה שלהם. דוגמה נוספת לקבוצה כזו יותר קרובה אלינו: חוגים של חרדים אשר דוגלים בסיסמת התלמוד ואשר קיבל חיוב הלכתי ע״י החת״ם סופר: ״חידוש אסור מן התורה״. ויש להודות שיש בכך הגיון וחכמה – מבחינת אותן קבוצות. שהרי אנו יודעים עד כמה (למשל) רשת האינטרנט יכולה לפרוץ גדרות ולשנות דפוסי התנהגות (פורנוגרפיה נגישה לקטינים ומבוגרים, כדוגמה אחת מיני רבות).
הקבוצה השנייה נמצאת כמעט בצד השני של המתרס: אנשים מודרניים, המבינים היטב את הטכנולוגיות החדשות – ובאופן עקרוני מסרבים ללכת עם העֵדֶר לאמצן, מסיבות רבות: פילוסופיות, חברתיות, כלכליות וכו׳.
מכאן לפייסבוק וכל מה שאנו למדים לאחרונה על מה שרשת חברתית זו (ולא רק היא) מחוללת בעולם שלנו – הן מאחורי הקלעים (חדירה לצנעת הפרט) והן במישרין (״התמכרות״ למסך).  אולם, יש ״טעות״ במלה אחת במשפט הקודם: כל מי שהיה מעונין ״לחפור״ קצת, היה יכול כבר לפני עשר שנים לדעת ולהבין מהן המגרעות החמורות של הצטרפות לפייסבוק. כלומר, ״סרבני פייסבוק״ אינם רק ״פרימיטיביים״ אלא יש קבוצה משמעותית שהם חכמים ומביני עניין ברמה גבוהה.
במדינות לגמרי מרושתות (פיזית) ואשר פייסבוק קיימת בהן כבר זמן רב, בערך 30% אינם נמצאים בפייסבוק ואף פעם לא היו. להערכתי, הרוב ביניהם אינם מסוג האיימיש והחרדים, אלא אנשים מפוכחים שמבינים שלא כל ״מאכל חדש״ הינו בריא, אפילו אם הינו ״טעים״.
האם אני ביניהם (מרצה וחוקר תקשורת חדשה)? חפשו אותי בפייסבוק... 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה