דפים

יום שני, 20 בנובמבר 2017

סטודנטים כותבים: שינויים מוחשיים בדעת הקהל הארגנטינאי - בין ארגנטינה לישראל. מאת מאורו נצר

בין ארגנטינה לישראל: השינוי  התקשורתי והכללי כלפי הקהילה היהודית בארגנטינה

מאת: מאורו נצר*


                                     



לפני כחודשיים ערך לראשונה ראש ממשלה ישראלי מכהן ביקור באמריקה הלטינית, במהלכו ביקר במשך שלושה ימים בארגנטינה. שם, בנוסף להצהרה על חידוש היחסים הטובים בין המדינות, הוכרז על הסכמי שיתופי פעולה עתידיים רבים ותמיכה זו בזו בנוכחתו של הנשיא הארגנטינאי החדש, מאוריסיו מאקרי.

אך לא תמיד היחסים בין המדינות היה כה טוב. לפני תקופת כהונתו של מאוריסיו מאקרי (שנבחר לראשונה לנשיאות בסוף שנת 2015) כיהנו בארגנטינה כנשיאים נסטור קירשנר (4 שנים) ולאחר מותו נבחרה אשתו כריסטינה קירשנר לכהן במשך 8 שנים (בארגנטינה קיימת הגבלה לשתי כהונות). במשך תקופה זו, היו האשמות רבות כלפי ה"קירשנריזם" (כך נהוג לכנות אותם בארגנטינה) אשר לא הביעו תמיכה רבה בקהילה היהודית בארגנטינה. דבר נוסף:  בתקופת כהונתם נחתמו הסכים רבים עם איראן, אשר מואשמת בידי ישראל בפיגועים שביצעה בשטח ארגנטינה כנגד מוסדות יהודיים בשנים 1992 ו-1994.
 היחסים בין הקהילה היהודית לבין ה"קירשנריזם" הגיעו לנקודת רתיחה, כאשר אלברטו ניסמן שעמד בראש חקירת אחד מהפיגועים שבוצעו נגד הקהילה היהודית בארגנטינה , נמצא ירוי בביתו יום לפני שעמד להעיד עם ממצאים חדשים בחקירתו בפני הקונגרס הארגנטינאי. המקרה של ניסמן הבליט את חוסר האמון שבין הקהילה היהודית לקירשנריזם ולכל שלטונות ארגנטינה. עברו כמעט שלוש שנים מאז מקרה ניסמן ועוד לא נמצאו הוכחות (או לא רוצים למצוא הוכחות) אשר מעידות ששלטונות ארגנטינה קשורים לחיסולו של ניסמן.

הנשיא החדש של ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, יעיד לימים כי ההזמנה של בנימין נתניהו לארצו התאפשרה בזכות ביקור קודם של מאוריסיו מאקרי בישראל כשהיה ראש עיריית בואנוס איירס, תפקיד שמילא במשך 8 שנים. מאקרי ידוע כאחד המעריך מאוד את מדינת ישראל ואת קיומה ובשיחות עם בנימין נתניהו הצהיר שיתמוך בישראל ויכבד את כל ההסכמים שבין המדינות.

מאוריסיו מאקרי סובל מביקורות רבות בתוך ארגנטינה, אולם הקהילה היהודית ברובה עומדת לצידו. בנוסף, הקהילה היהודית ושלטונו של מאקרי פועלים זה לצד זה כדי להביא להעמדה לדין של האשמים בפיגועים כנגד הקהילה היהודית בעבר וכן כנגד הקירשנריזם אשר תמכו במדיניות איראנית שפעלה כנגד היהודים בארגנטינה.

 ביקרתי את משפחתי בארגנטינה לפני כארבע שנים, במהלך כהונתה של כריסטינה קירשנר ובכל פעם שציינתי שאני גר בישראל, אנשים התפלאו. "לא מסוכן שם?" היו שואלים תמיד, "איך זה לחיות עם נפילת טילים מדי יום?". חלק מהאנשים לא ידעו כלום על ישראל, האם מדובר במדינת עולם ראשון, שני או שלישית. רובם הסתמכו על כלי התקשורת אשר העבירו את אותם דיווחים מוטים המדגישים את מעורבותה של מדינת ישראל לכאורה בפשעי מלחמה, בכיבוש האכזרי והציגו את היהודים בצורה שלילית. השפעותיו של הקירשנריזם (בעיקר של כריסטינה) על הארגנטינאים בתחום הזה היה מורגש מאוד. קהילות יהודיות נאלצו להגביר את האבטחה בבתי הספר ובבתי הכנסת וכן האיומים היו רבים. אני הרגשתי את זה במהלך כל הביקור שלי: לא תמיד הכי בטוח להיות יהודי בחו"ל, אבל שם זה היה מורגש מאוד. אני זוכר מקרה ספציפי אחד בו באחת החנויות במרכז בואנוס איירס שילמתי בכרטיס האשראי הישראלי והמוכרת ראתה אותי בעין לא יפה ואמרה לחברה שלה בתוך החנות (חשבה שאני לא דובר ספרדית) ש"אני בא מארץ רעה"  וגם הוסיפה "ממדינה שהורגת תינוקות". הרגשתי שהאנשים שם חסרי מושג על כל מה שקשור לישראל ואני מטיל ספק אם אותה בחורה יודעת היכן ממוקמת ישראל במפה והאם קראה את צמד המילים "מדינת ישראל" בעוד מקומות חוץ מהמקום בו מכפישים את ישראל בצורה מובהקת - בתקשורת הארגנטינאית.

את השינוי שחולל  מאקרי ניתן לראותו מיד. בחודש שעבר ביקרתי את משפחתי שוב בארגנטינה והרגשתי אחרת. פתאום אנשים מודעים לחידוש היחסים בין המדינות, רובם יודעים שראש ממשלה ישראלי ביקר (לראשונה) בארצם ורובם כבר לא שואלים יותר על המצב הבטחוני בישראל או על מלחמות , אלא מעוניינים יותר לשמוע מה יש לישראל להציע לארגנטינה. איך ישראל תעזור לארגנטינה לשפר את מצבה הכלכלי הרעוע, איך ישראל תתמוך בארגנטינה בהיבט הטכנולוגי כדי שתפסיק להיות מדינת עולם שלישית. נראה כי דיווחי התקשורת הארגנטינאית על ישראל השתנו.  ובכלל: השאלות  ברחוב שונות לגמרי מהשאלות שאני שמעתי ארבע שנים קודם לכן. לא ניתן לאמר שאבטחתם של מוסדות יהודיים הפכה למשימה קלה יותר, ממש לא, אבל בהחלט  יש שינוי בתפיסת האוכלוסיה הלא יהודית שלפי הרגשתי מתחילה לחשוב אחרת. נראה כי הפסיקו לחשוב כפי שהשלטון הקודם רצו שיחשבו ויתנהגו והתחילו לשאול את עצמם את השאלה החשובה ביותר עבורם: "איך ישראל הופכת את המדינה שלי (ארגנטינה) למקום טוב יותר לחיות בו?"

פרסומים בתקשורת הארגנטינאית לגבי ישראל ומדיניותה מתפרסמים בכל עת. ניתן להבחין כי בחלק מכלי התקשורת האובססיביות כלפי ישראל ירדה משמעותית , חלקם עוסקים יותר במדיניות הפנים של ארגנטינה וכל הבעיות שלה וחלקם אף תומכים גדולים בנושא מדיניות החוץ של הממשל החדש ומביעים תקווה לעתיד טוב יותר. כמובן שעדיין קיימים כלי תקשורת שמציגים בצורה שלילית ביותר את מדינת ישראל ואת השלטון הימני בה, אך בהחלט ניתן לראות שינוי משמעותי בהעברת הביקורת הקיימת בנושא זה. יש לציין שעיתונים המזוהים עם הממשל הישן (הקירשנריזם) עדיין מפרסמים כתבות שקריות על מדינת ישראל ומדגישים את התמיכה שלהם באיראן ובכך פוגעים, בצורה עקיפה או ישירה, בקהילה היהודית בארגנטינה.

בנימה אישית אני מקווה שהיחסים הטובים בין המדינות ימשיכו להיות טובים מאוד עם הסכמי שיתופי פעולה רבים.
ואם לבסוף ישראל תעזור באופן משמעותי לארגנטינה להפוך למדינה טוב יותר לחיות בה עבור כל אזרחיה... אז אני זכיתי פעמיים.

* המחבר הנו סטודנט לתואר שני בבית הספר לתקשורת, אונ' בר אילן
https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה