דפים

יום שלישי, 28 במרץ 2017

מרצים כותבים: השפעות מפתיעות ובלתי-צפויות של מדיה חדשים. פרופ' ליימן-ווילציג

השפעות מפתיעות ובלתי-צפויות של מדיה חדשים

מאת: פרופ׳ שמואל (סאם) ליימן-ווילציג*





כל מי שלומד תקשורת כמקצוע באקדמיה נחשף כבר בשנה הראשונה לכל מיני תיאוריות באשר השפעותיה על הקהל: עד כמה קולטים את התכנים, עד כמה מבינים, כיצד תופסים אחרת מכוונת המשורר וכו׳. מה שלא כל כך מלמדים: כיצד אמצעי התקשורת, במיוחד החדשים, משפיעים על החברה במעגלים הרבה יותר רחבים ובדרכים בלתי-צפויות בעליל. הנה שתי דוגמאות מהחדשות לאחרונה.
במשך כל המאה ה-20 בעולם המערבי הרחב, התקיימה מגמה חברתית אחת שעלתה כל הזמן ללא כל עצירה או נסיגה: יותר ויותר נוער למדו נהיגת רכבים וקנו (או ״שאלו״ מהוריהם) מכונית לבילויים וכו׳. ואז פתאום – החל מלפני כמה שנים – המגמה נעצרה ואף נסוגה אחורה! פחות ופחות נוער התעניינו בנהיגה. מה קרה?
מסתבר שהנוער של היום (כמובן, רק חלק מהם כהכללה) אינם מרגישים צורך לקפוץ למכונית ולבלות עם חבריהם, כי בלאו הכי הם ״מבלים בחיק החֶברה״ כל שעה ושעה (ויש כאלה, גם כל דקה ודקה). המדיה החדשים, כנראה, מספקים לנוער את הצורך להתחברות ולבילוי ביחד עד כדי כך שמה שנחשב בעבר כ״צורך חיוני״ הפך ל״לוקסוס שניתן לוותר עליו״. מדוע להשקיע כסף רב ושעות יקרות בנסיעה לחברים, אם ניתן להתבדר (ולהתחבר) בצורה וירטואלית ללא כל טרחה?
הדוגמה השנייה הינה עוד יותר טרייה – ולמען האמת טרם הוכחה כנכונה. אבל אנשי מקצוע רבים (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וכו׳) מסכימים שכנראה יש דברים בגו. על מה מדובר? שוב, אחרי כמה עשרות שנים של עלייה בשימוש בסמים (במיוחד בארה״ב) ע״י הנוער, לאחרונה המגמה התהפכה ומסתמנת ירידה תלולה (כ-20%) בשימוש בסמים על ידי קבוצת הצעירים.
מה הקשר למדיה חדשים? בגיל הנעורים, הצעיר זקוק כל הזמןלגירויים חיוביים. הדבר מביא לכל מיני תופעות מוכרות: הרפתקנות; משיכה לפעולות קיצוניות; סקס מסוכן; מרד נגד מוסכמות; והכי גרוע – שימוש בסמים. ואז לפני כעשר שנים הגיח הטלפון החכם ושוב אותו סיפור: גירויים מכל סוג שהוא נמצאים במכשיר הקטן הזה: משחקי מחשב דמיוניים, sexting (וגם סקס מרחוק ב״עולמות וירטואליים״), אלימות מילולית (ביוש ובריונות מילולית), ועוד כהנה וכהנה. כנראה, לפחות לגבי חלק משמעותי של הנוער – שבעבר היו מגיעים לסיפוקם באמצעות סמים – היום מסתפקים (תרתי משמע) בכל מה שהנייד יכול להציע ולתת להם.
מוסר השכל: התקשורת מהווה לא רק ציר מרכזי של העולם הפוליטי אלא של החיים בכללותם. שינויים במדיה עלולים ו/או עשויים לשנות ״סדרי עולם״ בתחומים חברתיים (לכאורה) רחוקים מעולם התקשורת. כל זה אמור לעניין לא רק את הסטודנטים, אלא (ואולי בעיקר) את המרצים והחוקרים. כלומר, הגיע הזמן להרחיב משמעותית את האופקים בהוראת ובחקר התקשורת החדשה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה