דפים

יום שני, 21 במרץ 2016

מרצים כותבים: יחסי ציבור ברשתות החברתיות (5) 13 טיפים ליחסי ציבור בלינקאדין


   גם עסקים צריכים חברים –      
           13 טיפים ליחסי ציבור בלינקאדין
מאת: פרופ' חיליק לימור וד"ר ברוך לשם*
-------------------------.       
     מאמר חמישי בסדרה                                                                                                  
לינקאדין היא רשת חברתית המיועדת בעיקר לאנשי עסקים. היא מאפשרת למשתמשים בה להציג פרופיל אישי הכולל את הרקע האישי שלהם ואת ניסיונם המקצועי. באמצעותה אפשר לקדם קשרים מקצועיים או עסקיים, לגייס עובדים ולמצוא תעסוקה או שותפויות עסקיות. בחודש אפריל 2014 דיווחה לינקאדין שיש לה כ-300 מיליון משתמשים, למעלה משני-שלישי מהם מחוץ לארצות-הברית.[1] בשנת 2015 כבר חצה מספר המשתמשים את גבול ה-400 מיליון.[2]
לינקאדין החלה לתפוס מקום חשוב גם כמקור מידע לעיתונאים, ומכאן שהיא נהפכה גם לכלי עבודה חשוב לאנשי יחסי ציבור. הנוכחות של עיתונאים ויחצנים בלינקאדין נהפכה כמעט לחובה לא רק בארצות-הברית, אלא גם במדינות רבות אחרות בעולם. אתר "חדשות יחסי ציבור" (PR News Online) דיווח כי 92% מהעיתונאים בארצות-הברית משתמשים ברשת זו.[3] לכן, יש לראות בלינקאדין לא רק  פורטל, אלא גם פלטפורמת תקשורת חיונית לעבודת אנשי יחסי הציבור.
על פי סקר שנערך בארצות-הברית, שעליו דיווח Social Media Examiner’s Marketing Industry Report,[4] היו פייסבוק ולינקאדין שתי הרשתות החברתיות החשובות ביותר מבחינתם של אנשי שיווק. כאשר נתבקשו המרואיינים לבחור מי מבין שתי הרשתות עדיפה בעיניהם העניקו 54% מהם את קולם לפייסבוק, ואילו 17% ללינקאדין. המסקנה: צריך לדעת להשתמש בצורה יותר טובה בלינקאדין[5] כדי להפיק ממנה את התועלת המיטבית.
מה החשיבות של לינקאדין ומה ייחודה של רשת זו? אשת השיווק הבריטית, אמנדה בראון, אומרת כי לינקאדין הצליחה לפתח תוכן עשיר המעודד להיכנס אליה באופן יומי. לדבריה, "לינקאדין מספקת חדשות ומאפשרת לחבריה לחלוק רעיונות תעשיה. היא מקשרת בין מעסיקים ללקוחות פוטנציאלים".[6] ואילו אשת יחסי הציבור האמריקנית, הלן מירלס, מציינת כי "לינקאדין נוטה למשוך אנשים ברמות שכר גבוהות המרוויחים למעלה מ-75,000 דולר בשנה". והיא מוסיפה: "בלינקאדין יש אוכלוסייה גדולה של מקבלי החלטות הכוללת גם מנהלים בכירים. היא שימושית במיוחד לתקשורת בין אנשי עסקים".[7]
להלן 13 טיפים ליחסי ציבור בלינקאדין:
1. אסטרטגיה יש רק אחת. לינקאדין היא לא כלי הנשק היחיד בארסנל של איש יחסי הציבור. אבל, כל כלי הנשק צריכים לפעול לפי תכנית אחת ולהיות מסונכרנים למטרה אחת, ליעד אחד ובעיתוי אחד. וכיוון שהפעילות בלינקאדין איננה, בדרך כלל, הפעילות היחצנית היחידנית של הארגון (או של אדם בודד), הרי היא חייבת להיות מתואמת, מבחינת האסטרטגיה, עם הפעילויות בערוצי תקשורת אחרים – מודפסים, משודרים ומקוונים.  "פערים אסטרטגיים" עלולים להתגלות ובכך הם מהווים סכנה פוטנציאלית.
2. הפרופיל שלכם זה כרטיס הביקור שלכם. אם הפרופיל שלכם בלינקאדין לא שלם, לא מדויק, לא מקצועי – הוא יחטיא את מטרתו. בכל מערכת של אמצעי תקשורת המונים יש "ספר מומחים", ובו שמות ופרטים על מומחים שאליהם ניתן לפנות, כדי לראיינם, בעת הצורך. לינקאדין נהפכה בהדרגה למעין "ספר מומחים" ולמקור מידע חשוב לעיתונאים, ועל כן יש לה ערך יחצני רב-חשיבות. "עליכם להקפיד כי דף הפרופיל שלכם יעשה רושם טוב", מדגישה אשת יחסי הציבור הקנדית, הלנה וורלי, שכן, אם הוא לא יעשה את הרושם הרצוי, "עיתונאים יוכלו למצוא, בעזרת לינקאדין, אנשים אחרים לראיין אותם".[8]  
3. לא שיווק אלא יחסי ציבור. לינקאדין הוא דף אישי. הפיתוי להשתמש בלינקאדין לקידום הארגון ואף להגברת המכירות של המוצרים שלכם הוא גדול. צריך להתגבר על הפיתוי הזה. לינקאדין היא ערוץ תקשורת המחבר בעיקר אנשי עסקים ואנשי מקצוע, ומחקרים שונים מצביעים על כך שעיתונאים נוהגים להתייחס אליה כאל ערוץ חברתי, שיש בו תכנים ודיונים מקצועיים בעלי ערך עבורם, ולא כמכשיר שיווקי. בפשטות: אל תשתמשו בלינקאדין כדי לקדם מכירת מוצרים. שווקו את עצמכם.
4. בלי זיגזגים. עקביות זו גם אמינות. צריך לזכור: מי שמעדכן בהתמדה את העמוד שלו, ומשלב בו מפעם לפעם תכנים חדשים ועדכניים, חייב להקפיד שהמסרים יהיו עקביים. שינויים תכופים בתפישות ובמגמות עלולים ליצור רושם של בן-אדם העומד בראש ארגון, או מייצג אותו, שאין לו מדיניות ברורה.
5. ההופעה היא המסר. לינקאדין היא, במידה רבה, "שוק" של מידע ושל בני אדם. כמו בשוק או בחלון ראווה, המוצרים צריכים להיות מוצגים בצורה הנאה והמושכת ביותר. לכן, התצלום של בעל הדף ברשת חייב להיות עדכני, באיכות הגבוהה ביותר ובלבוש מקצועי הולם.[9]  
6. לינקאין הוא לא רק אתה. הוא גם העובדים. אם גם לעובדים אחרים בארגון (ולא רק למנהלים הבכירים) יש עמודי לינקאדין – צריך לדאוג שגם העמודים האלה יהיו בנויים ועשויים בצורה המקצועית הטובה ביותר. אחרי הכל, התדמית של הארגון היא לא רק המנהל, אלא גם העובדים.
7. לינקאדין היא כמו 8200. לינקאדין ככלל, ועוד יותר מכך קבוצות בתוכו, היא מקור גדול של מידע, עצות, רעיונות וקשרים חדשים. עקבו אחרי המתפרסם כדי לחוש מה העמדות של המתחרים שלכם או מה השוק שלכם רוצה. המעקב גם יאפשר לזהות את המשפיענים הבולטים בתחומי העיסוק שלכם. אשת יחסי הציבור האמריקאית, שרה סקריק, מציינת כי "לעתים קרובות תמצאו שיש לאנשים האלה את התשובות הטובות ביותר".[10]
8. שוק העבודה. לינקאדין נהפך בהדרגה לרשת חיפוש של אנשי מקצוע. אם אתם מחפשים אנשי מקצוע בתחומים ספציפיים – לינקאדין הוא כלי עזר יעיל.
9. לא סתם שוק פתוח של דעות ורעיונות. לא כדאי למהר ולהתבטא בקבוצות דיון. רצוי תחילה לעקוב אחרי הדינמיקה של הקבוצה, לקרוא מה נכתב ולצפות בתגובות. כך, כדוגמה, כדאי לשים לב איזה סוג של שאלות יוצרות תגובות חיוביות ואלו יוצרות תגובות שליליות. בהתאם לכך אפשר לתכנן את אסטרטגיית התוכן כדי להשיג את התגובות הטובות ביותר.[11]
10. זירה לפרסום המאמרים שלכם. לינקאדין הוא זירה טובה נוספת לפרסום מאמרים המתפרסמים גם בערוצים אחרים (כמו עיתונות מודפסת או בלוגים). הפרסום בלינקאדין מאפשר לפנות לקהל יעד ממוקד מבחינת מקצועית ומבחינת העניין שבו.



Owner, segment ltd and Marketing and Advertising Consultant
Increased online purchase is a threat to Israeli fashion chain stores and to shopping malls

לינקאדין כמרחב פרסום למאמרים מקצועיים: מאמר של מנהל חברת ייעץ ישראלית ברשת

11. טוב מראה עיניים. טקסטים מעניינים ומקצועיים חשובים, אבל גם לחזות החיצונית יש חשיבות. כדאי להוסיף לעמוד הלינקאדין (והטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לעשות זאת בקלות רבה) תצלומים, איורים ואינפוגרפיקה.
12. אל תשכחו את יום הנישואין. לינקאדין היא לא רק ערוץ מקצועי. היא גם  ערוץ חברתי. אשת יחסי הציבור האמריקאית, התר האמאן, מדגישה בעניין זה כי "כדי להיות חברתי יש לברך בימי נישואים",[12] ויש כמובן מגוון רחב של ברכות ואיחולים חברתיים ואישיים שאפשר לשגרם באמצעות רשת הלינקאדין.
עוגת יומולדת וירטואלית: סגן-נשיא חברת "וובי" מברך בלינקאדין את עובדי החברה לציון שבע שנים להקמתה
13. לא להירדם בשמירה. לא לשכוח לרענן ולעדכן בקביעות את הפרופיל ברשת הלינקאדין. פרופיל לא מעודכן מעורר תמיד תהיות ואפילו חשדות.
.
(פורסם ב: 21.3.2016)
----------------.-

המאמרים הקודמים:

-- "מ'מהפכת האביב' ל'מהפכת הקוטג'': 100 טיפים ליחסי ציבור ברשתות החברתיות". למאמר: http://on.fb.me/1KI9Gdh
-- "'פייסבוק הוא כמו כלב מאולף והוא לא חיה מאיימת' – 19 טיפים ליחסי ציבור בפייסבוק". למאמר: http://bit.ly/1WS0JyR
-- "תמונה שווה אלף מילים, סרטון שווה אלף תמונות – 15 טיפים ליחסי ציבור ביו-טיוב". למאמר: http://bit.ly/1OYgI8B
-- "מילים יכולות להטביע ספינות ולבנות אימפריות – 21 טיפים ליחסי  ציבור בטוויטר". למאמר: ===


המאמר הבא:                                                                                                                  "אפילו מסי, סוארס וניימאר יודעים שזה חשוב – טיפים ליחסי ציבור באינסטגרם".
                                                                                                              
* פרופ' חיליק לימור מרצה בחוג לתקשורת באוניברסיטת ת"א ובביה"ס לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן. ד"ר ברוך לשם מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת, המכללה האקדמית הדסה, ירושלים.
הכותבים הם ממחברי הספר יחסי ציבור – אסטרטגיה וטקטיקה (2014), שיצא לאור בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה. לעמוד הפייסבוק של הספר: http://on.fb.me/1PWlauF

מקורות



[1] Wagner, Kurt (18.4.2014)."LinkedIn Hits 300 Million Users Amid Mobile Push". Retrieved 8 March 2016 from: http://mashable.com/2014/04/18/linkedin-300-million-users/#NN0p5wd.qZqJ

[3] BCM Public Relations (16.4.2012). "B2B PR, B2B Social Media, LinkedIn, Public relations". Bcm. Retrieved 6 January 2016 from: https://bcmpublicrelations.com/blog/linkedin-as-a-public-relations-tool/  

[4] Stelzner, Michael (2014). 2014 Social Media Marketing Industry Report: How Marketers are Using Social Media to Grow Their Businesses. Retrieved 8 March 2016 from: http://www.socialmediaexaminer.com/SocialMediaMarketingIndustryReport2014.pdf
[5] King, Dagmar (12.3.2015). "Why PR Pros Need to Use LinkedIn Better". Marketwired.  Retrieved 29 February 2016 from: http://blog.marketwired.com/2015/03/12/pr-pros-need-use-linkedin-better/
  
[6] Taylor-Salmon, Althea (9.8.2013). "How to use LinkedIn for lead generation". Fortune PR. Retrieved 6 January 2016 from: http://www.fortunepr.co.uk/blog/how-to-use-linkedin-for-lead-generation/    

[7] Mireles, Allen (14.8.2014). "LinkedIn’s Evolution: New Tools for the PR Toolbox". Cision. Retrieved 6 January 2016 from: http://www.cision.com/us/2014/08/linkedins-evolution-new-tools-for-the-pr-toolbox/ 

[8] Admin (n.d.). "How to Use LinkedIn for PR". PR in Your Pajamas. Retrieved 6 January 2016 from: http://prinyourpajamas.com/how-to-use-linkedin-for-pr/:

[9]   Pollard, Catriona (2014). "101 PR and Social Media Tips". CP Communications. Retrieved 15 February 2016 from: http://cpcommunications.com.au/101-pr-social-media-tips-ebook 

[10] Skerik, Sarah (26.5.2011). "Public Relations & Professional Networking: Using LinkedIn for PR". PR Newswire. Retrieved 6 January 2016 from: http://www.prnewswire.com/blog/public-relations-professional-networking-using-linkedin-for-pr-1536.html    

[11] Ibid.

[12] Huhman, Heather R (07.2015). "How To Use LinkedIn To Better Connect With The Media". Come Recommended. http://comerecommended.com/linkedin-better-media-relations/?hvid=3Ot3mQ





                                                                                                             

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה