דפים

יום שני, 11 בינואר 2016

מרצים כותבים: האיום האמיתי של נטפליקס בישראל

האיום האמיתי של נטפליקס בישראל

מאת: פרופ׳ שמואל (סאם) ליימן-ווילציג*

                                         




אין זו הפתעה שחברת נטפליקס (Netflix) מגיעה לישראל -- יחד עם 130 מדינות אחרות בעולם, שטרם נהנו מכמות הסרטים האדירה שהיא מציעה, בתשלום חודשי זניח ביותר (בין 35₪ ל- 50₪). ההפתעה היא בכך שממשלת ישראל -- ובמיוחד שר התקשורת (שבמקרה? הינו גם ראש הממשלה) -- אינה מבינה את המשמעות ההרסנית של מהלך זה להפקות המקור בישראל, דבר שלכאורה דווקא פוליטיקאים מהימין אמורים להיות מאד מעוניינים בו.

לפני שנה וחצי כיהנתי כחבר ב״ועדת שכטר״ אשר בדקה לעומק את מצב הרגולציה של כל השידורים בישראל. לא אכנס כאן למורכבות הגדולה של עולם זה בכללותו, אולם בדו״ח המסכם שלנו התרענו על מצב שעלול להיווצר במוקדם או במאוחר (וחששנו יותר מוקדם מאשר מאוחר): אם ייכנסו גורמי שידור מחו״ל כמו אמזון, נטפליקס וכו׳ באמצעות האינטרנט, אז הדבר יכרסם בהכנסות של יס והוט וגם של ערוץ 2 ו-10, אשר מחוייבים על פי הזיכיון/רישיון שלהם להשקיע (ביחד) מאות מיליוני ש״ח כל שנה בהפקות מקור בעברית -- דרמה וסרטי תעודה ״עילית״ (איכותיים). אולם, ככל שמספר הצופים שלהם יילך ויירד, לא רק שיהיה להם פחות כסף להשקיע בהפקות מקור כאלו (ועל פי החוזה שלהם על פי חוק, הם גם רשאים להפחית את ההשקעות, אם וכאשר הכנסותיהן יורדות), אלא באיזשהו שלב, יקבלו החלטה מהפכנית וגורלית: לוותר על הזיכיון או הרישיון שלהם לשדר דרך הכבלים או בתדרי האוויר ולעבור לאינטרנט בעצמם. ואז יהיו פטורים לגמרי מחובת הפקות מקור!

המלצותיה של ועדת שכטר לא יושמו (אך גם לא נדחו). העיקר שבהן: להקים קרן להפקות מקור, מנוהלת על ידי אנשי מקצוע מהתעשייה (דומה לקרנות קולנוע למיניהן), כשרוב הכסף יבוא דווקא ממס על חברות התשתית -- בזק והוט -- אשר מרוויחות יפה מכל התמסורת ההולכת וגוברת באינטנרט. 70% מכל הפקת מקור יבואו מהקרן, כשהמפיק (ערוץ טלוויזיה זה או אחר) ישלים את ה-30% הנוספים לכל הפקה ספציפית. בנוסף, כל ״משדר״ משמעותי באינטרנט (שמציע תפריט מסודר, גובה תשלום מנוי וכו׳  -- לא אזרח מן השורה שמעלה וידיאו פה ושם) יחוייב בהפקות מקור עד 100 שעות לשנה -- ממש דרישה מינימלית ביותר. במלים פשוטות, הצענו לנתק את חובת ההשקעות בהפקות המקור מהזכיינים כדי שהתחרות עם גורמים חיצוניים לא תפגע בהן. הנטל ייפול על אלה המרוויחים מהשימוש ההולך וגבור באינטרנט כפלטפורמה לשידורי וידיאו/טלוויזיה.

האם הכל אבוד? לאו דווקא. ״ועדת פילבר״ (בראשות מר שלמה פילבר, מנכ״ל משרד התקשורת), שהוקמה לאחרונה כממשיכת ועדת שכטר, דנה בימים אלו בכל הנושא מחדש. ברור, שאין דרך (וגם לא נבון) לנסות ולמנוע גורמים חוץ-ישראליים מלהציע את מרכולם. מצד שני, לא צריכים לפגוע אנושות בתעשייה מקומית חשובה מבחינה כלכלית ותרבותית.

השלטונות לא הספיקו ״לראות את הנולד״ (כפי שעשינו בוועדת שכטר), אבל לא מאוחר מדי לטפל בילד היקר שלנו הנקרא התעשייה של  הפקת טלוויזיה ישראלית.

*************************************************************************************************

*המחבר הינו ראש ביה״ס לתקשורת באונ' בר-אילן.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה